Nivelrikko

Nivelrikko eli artroosi on yleisin nivelen sairaus, joka aiheuttaa muutoksia nivelrustossa, nivelkapselissa sekä niveltyvissä luupinoissa. Nivelrikkoa esiintyy yleisimmin lonkissa, polvissa, sormissa sekä selkänikamien välisissä nivelissä. Nivelrikossa niveltyvien luiden pinnoilla oleva rustokudos vaurioituu, rappeutuu ja osittain häviää. Rustopintojen vauriot aiheuttavat luiden liikakasvua, luupiikkien muodostumista sekä ympäröivään nivelkapseliin tulehdusmuutoksia. Nivelen kipu ja särky aiheutuvat juuri näistä nivelen tulehdusmuutoksista ja tulehtuneiden nivelten toiminnan heikkenemisestä. Nivelrikon myötä nivelen liikkuvuus vähenee ja alkaa muodostua virheasentoja.

Nivelrikon syntymekanismia ei täysin tunneta, mutta taudille altistavia tekijöitä ovat toistuvat ja kuormittavat liikkeet, staattiset työasennot, tupakointi, nivelvammat, runsas istuminen, asentovirheet, ylipaino sekä perinnölliset tekijät. Nivelrikkoa esiintyy yleisimmin ikääntyneellä väestöllä. Nivelrikkoa voi mahdollisesti ehkäistä nivelten aineenvaihduntaa lisäävällä liikunnalla, jota tulisi harrastaa useita kertoja päivässä sekä vahvistamalla niveltä tukevia lihaksia. Nivelrikon aiheuttamia niveleen syntyneitä muutoksia ei voida parantaa, mutta taudin etenemistä voidaan hidastaa sekä kipuja ja oireita lievittää oikeanlaisella harjoittelulla sekä kipulääkityksellä.

NIVELRIKON FYSIOTERAPIA

Nivelrikon konservatiivisessa hoidossa keskitytään kivun lievittämiseen, toimintakyvyn ylläpitämiseen sekä sairausen pahenemisen ehkäisemiseen.

Terapeuttinen harjoittelu on tehokas fysioterapiamuoto nivelrikossa.

Yleiskunnosta huolehtiminen on tärkeää ja sopivia lajeja ovat pyöräily, uinti, vesijuoksu sekä lajit, jotka eivät kuormita sairasta niveltä.