Alaselkäkipu

Selkäkipu on yksi yleisimmistä tuki- ja liikuntaelimistön ongelmista. Usein kipu kohdistuu alaselän ja lannerangan alueelle. Kaikki selän anatomiset rakenteet kuten lihakset, lihaskalvot, luusto, hermokudos, nivelet ja nivelsiteet, voivat aiheuttaa selkäkipua. Selkäkivulle altistavia tekijöitä ovat fyysisesti raskas selkää kuormittava työ, tärinä, hankalat työasennot, istumatyö, tupakointi, ylipaino, perintötekijät sekä psykososiaaliset tekijät ja vähäinen liikunta. Suurin osa selkäongelmista ovat hyvälaatuisia ja paranevat itsestään. Selkäkipujen ehkäisemiseksi ja hoitamiseksi on tärkeää pitää yllä riittävää päivittäistä fyysista aktiivisuutta ja pitää huolta selkärangan liikkuvuudesta, syvien keskivartaloa tukevien lihasten sekä pakaralihasten riittävästä voimasta.

ALASELÄN LIIKE- JA LIIKEKONTROLLIHÄIRIÖT

Alaselän liike- ja liikekontrollihäiriöissä oireet provosoituvat selän tietyissä asennoissa tai liikkeissä ja helpottuvat levossa. Kipu aiheutuu siitä, kun selän anatomiset rakenteet kuormittuvat, jolloin myös kivut pahenevat tavallisesti progressiivisesti päivän aikana. Koska selän tietty asento tai liike aiheuttaa kipua, alkaa henkilö vähitellen pelkäämään selän kuormittamista ja välttämään kipua aiheuttavia liikkeitä. Tämä taas aiheuttaa kompensaatioliikkeitä. Usein taustalla on ylipainoa, huonoryhtisyyttä, selkä- ja vatsalihasten heikkoutta eikä liikuntaa tule harrastettua riittävästi.

NIKAMASAIRAUKSIA

Lannerangan yleisimpiä nikamasairauksia ovat nikamavälilevyihin liittyvä välilevyrappeuma, välilevytyrä eli pullistuma sekä välilevyn repeäminen. Myös itse nikamissa voi esiintyä liitännäissairauksina erilaisia muutoksia kuten nikaman rappeutumista, siirtymää ja luurakenteen pehmenemistä, nikamakaaren hajoamista sekä pikkunivelten nivelrikkoa. Välilevyrappeuma liittyy pääasiassa ikääntymiseen ja ilmiössä välilevyn geelimäinen ydin menettää joustavuuttaan ja nestepitoisuuttaan. Nämä muutokset aiheuttavat välilevyn ohenemista, selkärangan liikkeisiin reagoimisen heikentymistä sekä nikamien välissä olevan hermojuuriaukon kapenemista. Välilevytyrä eli pullistuma on tyypillisimmillään työikäisten vaiva. Pullistumassa nikamavälilevyn geelimäinen ydin pullistuu ulospäin ahtauttaen selkäydinhermon hermojuurta. Revenneessä välilevyssä nikamavälilevyn geelimäinen ydin on purkautunut ulos välilevystä ja ärsyttää kemiallisesti selkäydinhermon hermojuurta. Näiden välilevyvaurioiden yleisimpänä oireena ilmenee selkäkipua sekä säteily- eli iskiaskipua alaraajoihin. Välilevyrappeumassa, -pullistumassa sekä -repeämässä paranemisennuste on yleensä hyvä, ja suurin osa niistä paranee itsestään.

ISKIAS

Iskiasongelman taustalla on tavallisimmin lannerangassa sijaitseva välilevypullistuma, joka painaa tai ärsyttää iskiashermoa. Keskeisimpänä oireena on säteilevä kipu pakaraan, reiden takaosaan, pohkeeseen ja jopa varpaisiin saakka. Joissakin tapauksissa voi ilmetä myös alaraajan lihasvoiman heikkenemistä, tuntopuutoksia sekä tikkuilua. Oireet yleensä pahenevat kuormituksessa ja tietyissä asennoissa. Vaikka iskiasoireet voivat aluksi olla voimakkaita, on paranemisennuste kuitenkin hyvä.

SI-NIVELEN KIPUTILAT

SI-nivelet sijaitsevat molemmin puolin lantion takaosassa niveltäen ristiluun ja suoliluun. Näiden nivelpintojen tehtävänä on kannatella ylävartalon painoa ja jakaa paino lantiokorin kautta alaraajoille. SI-nivelet ovat erittäin vahvat ja stabiilit, joten niiden liikkuvuus on hyvin vähäistä. SI-nivelissä voi kuitenkin esiintyä toimintahäiriöitä ja virheasentoja, joihin liittyy lantion kiertymistä ja kallistumista sivusuuntaisesti. Toimintahäiriö voi aiheuttaa paikallista kipua alaselkään sekä säteilevää kipua nivusiin, pakaraan ja reiden takaosaan.

NOIDANNUOLI

Noidannuoli eli lumbago on enemmänkin oire kuin sairaus. Noidannuoli voi seurata selän hallitsemattomasta liikkeestä tai nytkähtämisestä aiheuttaen selän tukirakenteissa venähdyksen, jolloin vartalon lihakset aktivoituvat voimakkaasti suojaamaan tätä vamma-aluetta. Voimakkaan lihasjännityksen vuoksi on tyypillisesti hankalaa säilyttää kehon normaali pystyasento. Oireena on tavallisesti äkillinen alaselän kipu. Noidannuoli on yleinen vaiva ja se paranee tavallisesti itsestään.

YLEISIÄ OHJEITA AKUUTTIIN SELKÄKIPUUN

• Selkäkipu on hyvin yleinen ja hyvälaatuinen vaiva.

• Paranee yleensä itsestään muutamien päivien tai viikkojen kuluessa.

• Kipujakso ei jätä pysyviä vaurioita.

• Fyysinen aktiivisuus on erittäin hyödyllistä kivusta huolimatta.

• Kipu liikkeen aikana ei ole merkki toiminnan haitallisuudesta.

• Liiallinen lepo on haitallista toipumiselle.

• Kivun uusiutuminen on mahdollista, mutta myös uusiutuneessa kivussa paranemisennuste on hyvä.

SELKÄKIVUN FYSIOTERAPIA

Selän aktiivinen kuntoutus tulee aloittaa oikea-aikasesti, jotta vältytään ongelmien ja kivun kroonistumiselta.

Suurin osa selkäongelmista hoidetaam konservatiivisesti eli ilman leikkausta.

Tehokkain fysioterapiamuoto selkäongelmissa on terapeuttinen harjoittelu.

Kroonistuneen selkäkivun hoito on pitkäjänteistä toimintaa ja vaatii asiakkaalta sitoutumista, motivaatiota sekä vastuullisuutta.